Pagina's

maandag 10 juni 2024

Herman Russchenberg (TU Delft) maakt kutweer met windmolens

Herman Russchenberg (TU Delft) maakt kutweer met windmolens – Interessante Tijden
www.interessantetijden.nl

De TU Delft blijkt meer te knutselen met Geo-Engineering dan ik dacht en deze week beschreef voor Indepen.

De tot klimaatprofessor omgeturnde radardeskundige Herman Russchenberg (TU Delft) heeft sinds twee jaar ook zijn eigen onderzoekswinkel: Geo-engineering met windturbines, die zeewater oppompen om een dik wolkendek te produceren dat de zon blokkeert.

Hij wil zo ook voor de Nederlandse kust in nieuw wind-industrieterrein meer dichtbewolkt kutweer produceren. Dat heet marine cloud brightening in slecht Dutch. TU Delft studenten ontwierpen daarnaast al een vliegtuig om zwavelzuur in de stratosfeer te sproeien, om zo de zon te blokkeren.

Stratosfeer vol zwavelzuur pompen
Het meeste geld gaat vooralsnog naar (onderzoek naar) het injecteren van SO2-aerosolen in de stratosfeer, stratosferische sulfur injectie. Met zwavelzuur zou je dan de werking van een vulkaanexplosie moeten imiteren, zoals voor Indepen beschreven.

Dus dat je zonlicht-blokkerende rotzooi de stratosfeer in spuit. De mede-oprichter van Facebook, Dustin Moskovitz gaf voor dergelijk onderzoek afgelopen jaar nog 9 ton dollar vanuit zijn miljardairs-stichting Open Philantropy, zo meldde CNBC. Er blijkt zelfs al een bedrijf actief in SSI genaamd, make sunsets.com.

Daar kun je voor tien dollar een ‘cooling credit’ kopen, om een ballon vol zwavelzuur op te laten stijgen. Die zou dan hoge stratosferische wolken veroorzaken. Dat bedrijf is november 2022 opgericht door marketeer Luke Iseman. Dergelijke initiatieven met publieksdeelname (koop je cooling credit) lijken vooral opgericht ter vermarkting van het idee, voor sociale en politieke acceptatie.

Dat idee wordt overal agressief vermarkt, zoals afgelopen najaar in Scientific American. Er blijkt al een afsplitsing opgericht van de Carnegie Foundation, die zich met geo-engineering bezig houdt:

Ook de TU Delft laat haar bachelor-studenten Lucht en Ruimtevaart Techniek alvast aan de sociale acceptatie van die goedbedoelde vervuiling werken. Ze lanceerden afgelopen maand een persbericht, waarin ze als project onder leiding van Steve Hulshoff een Stratospheric Aerosol Geo-engineering Aircraft (SAGA) ontwierpen.

Een soort U2-spionagevliegtuig met lange vleugels en hoge stuwkracht moet dan op ongeveer 18 kilometer hoogte de stratosfeer vervuilen met zwavelzuur. Dat was hun ‘design synthesis exercise’:

Volgens het plan van de studenten van de TU Delft wordt er zwavelzuur in de gasfase uit het vliegtuig gestoten om de efficiënte vorming van aerosoldeeltjes mogelijk te maken.

Het transport van aerosolen bij hogere temperaturen in combinatie met verdamping aan boord maakt verspreiding in de gasfase mogelijk, zodat het systeem energiezuinig werkt. De aerosol wordt in de tropen verspreid op hoogtes tussen 18,5 en 19,5 km.

Onderzoeksgeld verdampen voor ‘het klimaat’
In dat persbericht wordt de klimaatwaanzinnig geworden radardeskundige Herman Russchenberg ook in aangehaald, directeur van het TU Delft Climate Action Programme.

Prof. Herman Russchenberg, directeur van het instituut, prijst en stimuleert het soort ‘outside the box’ denkwerk dat de studenten hebben laten zien, “aangezien de internationale gemeenschap nog steeds niet genoeg doet om de klimaatverandering onder controle te houden”.

Hij wacht dus op een ‘internationale gemeenschap’ die een dictatuur vestigt…Is hij dan zelf gestopt met autorijden, vliegen, lekker eten en zijn familie ook? Of wacht hij op een totalitair systeem dat hem in klimaatlockdown dwingt, terwijl hij onderzoeksgelden binnenharkt met modieus gekluns:

Volgens Russchenberg moeten we wel terughoudend zijn met het gebruik van dit soort technieken, aangezien we niet weten wat voor gevolgen deze zullen hebben voor ons ecosysteem, we niet voldoende hebben gekeken naar de juridische en ethische aspecten, en zelfs de kans bestaat dat we het probleem verergeren door de temperatuurstijging tijdelijk te maskeren.

Zijn idee voor Marine Cloud Brightening is al zo oud als de oceaan zelf. Zonder aerosolen van zoutdeeltjes en de restanten van schuimalgen zouden zich in het geheel geen regenwolken vormen boven de oceaan. Om waterdamp tot wolken (kleine waterdeeltjes) te laten condenseren heb je condensatiekernen nodig.

Russchenberg wil daarvoor nu ook windturbines inzetten die zout water oppompen en verdruppelen.

In dit geval, wil Russchenberg zo klein mogelijke druppeltjes maken, die meer zonlicht reflecteren dan grote druppels. Hij werkt daarin samen met het Cambridge Centre for Climate Repair, een andere onderzoeksgeldverdamper die wittere wolken wil maken.

Propaganda maken voor geo-engineering
De TU Delft haar Climate Institute krijgt sinds twee jaar geld van een Refreeze the Arctic Foundation in Rotterdam. Bestuurders daarvan zijn de gepensioneerde biotechnoloog Jan van Breugel, eerder werkzaam voor Shell en het tot Corbion omgedoopte CSM (suiker raffinage).  Die werken samen met het Blue Cooling Initiative.

Dat is een stichting die propaganda maakt voor de sociale en politieke acceptatie voor geo-engineering.

Dus Russchenberg spreekt met gespleten tong wanneer hij geld krijgt van een stichting, die propaganda maakt voor acceptatie. In dit geval voor ‘marine cloud brightening’ dus het maken van wolken boven de kust die meer zonlicht tegenhouden:

The Blue Cooling Initiative aims – together with scientists from well-known research institutes and the experienced team of sustainability advocates – at catalysing both the technical development and the political/societal acceptance of Marine Cloud Brightening.

We vinden in de adviesraad bijvoorbeeld een IJslandse academicus die in theorie werkzaam is,

On the other hand, the experienced team of sustainability advocates Wouter van Dieren (Club of Rome and coalition builder) and Hans van der Loo (Think Tank chairman and diplomacy coordinator) and coalition builders.

Their activities will be supervised by a board of young and enthusiastic scientists and strategists from countries most affected by climate change and be measured along the ruler of the Oxford Principles for Geo-engineering.

Klimaatbejaarden
Die stichting zit gevestigd in het huis van Jeanette Catharina Hoek aan de Noord 5 in Ilpendam. Zij is ook eigenaar van die stichting. Deze reeds bejaarde vrouw (1949) noemt zich op linkedin ‘climate cooling champion’, en deed in 1967 een studie sociale geografie in Utrecht …Zij heeft milieu-dinosaurus Wouter van Dieren in het bestuur en nog een hasbeen uit de milieubeweging.

Niettemin krijgen deze klimaatbejaarden meteen een glimmende website van een marketingbureau voor hun logo, en er komt direct geld naar ze toe. De bron daarvan kan Hans van der Loo zijn, die zich ‘thoughtleader’ noemt, teringlijder in goed Nederlands. Hij werkt voor een in Den Haag/Utrecht gevestigd innovatieplatform voor digitale educatie, dat door de Europese Commissie gefinancierd wordt: STEM.

Hij lijkt spreker te zijn geweest bij Bilderberg, op de ‘Veerkracht’-conferentie van 2017.  Er blijkt dus nog veel meer te gebeuren dan ik voor mogelijk hield, dus zullen we hier verder in duiken als dit jullie- de lezers- ook interesseert. We zien alvast dat het bestuur van de Refreeze the Arctic Foundation bestaat uit twee personeelsleden van biotech-gigant Corbion,(2014) de voormalige Centrale Suiker Maatschappij. (CSM 1919)

Die bewegen zich op de markt van bioplastics, bio-energie en agrarische producten, met als uitgangspunt melkzuur-raffinage uit suiker voor bioplastic. Het geld dat de stichting kreeg, is ter ere van een telg (Hans Walter) van de Salzer-Levi-handelsfamilie in Rotterdam. Die waren eigenaren van Nidera, een handelsmaatschappij in bio-brandstoffen die in 2014 door Chinezen werd overgenomen (Cofco).

Dat is een verklaring voor de vestiging van de Refreeze the Arctic Foundation in Rotterdam. Er zit dus oud geld in dit onderzoek.

  • Steun Interessante Tijden in het verdere onderzoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

CEO drone-fabrikant Saxon zegt: drones mogelijk op zoek naar vermiste kernkop

CEO drone-fabrikant Saxon zegt: drones mogelijk op zoek naar vermiste kernkop – Martin Vrijland www.martinvrijland.nl Het droneverhaal in de...