Pagina's

woensdag 17 juni 2020

Ik heb vandaag even gesproken met de broer van onze Minister van Volksgezondheid, Jakob de Jonge.

Ik heb vandaag even gesproken met de broer van onze Minister van Volksgezondheid, Jakob de Jonge. Dit naar aanleiding van het artikel over zijn kunstwerken die gemaakt zijn. Ik wil graag zijn kant van het verhaal laten horen. Hij is net zo bezorgd als wij. 

Jakob zegt zelf dat hij het niemand kwalijk neemt. Hij stopt zijn schilderijen ook vol duistere symboliek. Maar eerder als waarschuwing en zeker niet dat hij het ermee eens is. Ik vroeg aan hem of hij er anders instaat dan zijn broer? 

Jakob de Jonge zegt: "We zijn broers, en ik houd van hem als broer maar we zitten politiek niet op dezelfde lijn. Ik heb mijn eigen politieke opvattingen. Mijn politiek geladen schilderijen moeten opgevat worden als  kritiek op onze wereldorde en een waarschuwing, bewustwording van hoe diep we in de problemen zitten. Maar ook wil ik mensen energie geven. Dat we er -hopelijk op een vreedzame manier-  wel iets aan kunnen doen."

Naar aanleiding van wat het schilderij betekende op de achtergrond tijdens het ondertekenen van het contract met vaccinproducent Astrazeneca door Minister Hugo de Jonge,  meldt hij het volgende. 

Jakob zegt: "Die heb ik in 2012 gemaakt en het gaat over de vreemdelingen die in Nederlandse detentiecentra zitten. Dat zijn de gebouwen die je ziet. Links Detentiecentrum Zeist, midden detentiecentrum Schiphol,  waar in 2005 11 migranten omkwamen bij brand en rechts Alphen aan den Rijn. Verderop ook nog Rotterdam en Zaandam. Als onderzoeker voor de mensenrechtenorganisaties Amnesty en Justice & Peace heb ik deze centra allemaal bezocht en met gedetineerde vreemdelingen gesproken. Hun verhalen, hun gebroken dromen heb ik symbolisch afgebeeld met de vallende vogels." 

Ik vroeg hem of het wellicht een idee zou zijn om hier eens een interview over te doen, want ik voel toch een connectie met hem.

Jakob zegt: "Een van de redenen waarom ik erover schilder is omdat als je erover praat, je zo snel wordt weggezet als complotdenker. En vervolgens neemt niemand je meer serieus. Een tijdje geleden was het anders. Ik was ook verbonden met AE voor de 9/11 waarheidsbeweging en ik heb Richard Gage (een architect die 9/11 ontkracht) ontmoet. Maar nu mijn broer Minister is wil ik hem niet in de problemen brengen met die ideeën van mij."

Op de vraag of hij zich zou laten vaccineren met het coronavaccin, het contract wat zijn broer heeft afgesloten, zegt Jakob: "Ik heb daar niet over nagedacht maar ik zie daar niet de noodzaak van in om dat te nemen nee."

Als ik ook zijn foto zie, zie ik een vrije denker. Waarschijnlijk is Jakob toch een beetje het zwarte schaap, het gevoel dat wij allemaal kennen. Ik ben erg dankbaar dat ik Jakob De Jonge zijn kant van het verhaal heb mogen horen, en er meer bewustzijn heerst dan we denken. En om nogmaals met zijn citaat te eindigen, en de manier zoals hij dat met zijn kunstwerken naar buiten brengt.

"Dat we via een waarschuwing en bewustwording kunnen zien hoe diep we in de problemen zitten, en dat we er hopelijk op een #vreedzame manier wel iets aan kunnen doen."

Geschreven door: Ramon Walter

P.S. Dank je wel Jakob de Jonge voor je openheid en transparantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mobiele zendmast verhoogt kans op diabetes

Mobiele zendmast verhoogt kans op diabetes - Zembla www.bnnvara.nl Mobiele zendmast verhoogt kans op diabetes Wetenschappers hebben voor het...